Gotovo da ne postoji kompanija čija je delatnost jedinstvena na tržištu. Ukoliko je Vaša kompanija zaista monopolista onda ste ili neverovatno originalni ili rođeni pod srećnom zvezdom. Za većinu ostalih kompanija dostupnost informacija je velika, ponude prozivoda su ogromne, a tržišna borba je nemilosrdna.
Danas se ne suočavate isključivo sa lokalnom konkurencijom, već imate direktne konkurente sa svih meridijana. Uz pomoć interneta veliki broj proizvoda dostupan je širom sveta. Jedna od najvećih grešaka u poslovanju je stanje zadovoljstva samim sobom, opuštanje i potcenjivanje konkurencije. Dok Vi spavate uljuljkani u trenutno zadovoljstvo i uživate u svojoj slavi, konkurencija radi i osvaja. Kada ste deo tržišne utakmice ne postoji period koji možete da prespavate.
Koliko god ste veliki i uspešni, ne smete potceniti konkurenciju.
Poznavanje konkurencije je jedan od ključnih elemenata za uspešno poslovanje i ulazak na tržište, ali i opstanak na njemu. Zbog toga je važno poznavati konkurenciju i njihov način rada uz adekvatnu strategiju.
Šta preduzeće treba da zna o svojim konkurentima:
- Ko su trenutni i potencijalni konkurenti?
- Kakav je njihov način rada?
- Kakvi su im proizvodi?
- Ko su njihovi zaposleni, kog profila, koliko imaju stručnog kadra?
- Kakva im je finansijska snaga?
- Kakvi su im planovi i strategije?
- Koji je njihov cilj?
- Kako vode društvene mreže?
- Koje su im konkurentske prednosti, a koje slabosti?
- Kako su organizovani?
- Da li aktivno rade na uvođenju novih proizvoda i usluga?
- Kakva je njihova cenovna politika?
- Ko su njihovi kupci?
- Kako ih doživljavaju kupci i dobavljači?
- Kakva će biti njihova reakcija u slučaju preduzetih aktivnosti od strane Vaše kompanije?
Faze u analizi konkurenata:
Gde i kako prikupiti informacije o konkurentima:
- U sredstvima masovnog oglašavanja. Pratite svoju konkurenciju na radiju, televiziji, štampanim medijima. Posebnu pažnju obratite na lokalne medije.
- Društvene mreže, Twitter, Facebook, Instagram. Pratite ih šta rade, kako se oglašavaju i šta promovišu kao vrednosti.
- LikedIn stranica. Tu ćete pronaći sve nove informacije koje Vaša konkurencija planira da lansira na tržište. Takođe možete pronaći i bivše zaposlene i nove ljude koje angažuju.
- Prodajni tim. Ukoliko ga imate u preduzeću, potrudite se da detaljno prikupljate informacije od njih. Dobro ih analizirajte i izdvojite subjektivne elemente.
- Na njihovim internet stranicama. Tu možete dobiti neophodne informacije o korporativnim vrednostima, organizaciji prodajne mreže, sedištu i poslovnim jedinicama… Kompanije vrlo često daju i detaljan prikaz proizvoda, a ponekad i kompletne kataloge sa proizvodnim i prodajnim asortimanom. Ukoliko na stranici imaju i onlajn prodavnicu, možete videti i aktuelne cene. Često se na sajtu nalazi i spisak referenci koji obuhvata ključne kupce kompanije, koji mogu biti i Vaši klijenti.
- Posećujte redovno sajmove. Dođite na njihov štand, pogledajte šta nude, kako promovišu njihov proizvod, kako razgovaraju sa kupcima i šta je njihova prodajna priča.
- Budite misteriozni kupac (Mistery Shopper). Posetite prodajne objekte konkurencije i ocenite njihov korisnički servis. Da li su ljubazni i predusretljivi, šta imaju da ponude, kako izgleda njihov prodajni prostor i sl. Posetite druge prodajne objekte gde se prodaju konkurentski proizvodi, razgovarajte sa prodajnim osobljem. Tada možete neposredno videti proizvode svojih konkurenata i postaviti relevantna pitanja o ceni, funkcionalnosti, uslovima finansiranja, garantnom roku, načinu i roku isporuke…
- Možete kupiti određenu količinu konkurentskih proizvoda i koristiti ih kao uzorke koje ćete analizirati u odgovarajućim sektorima u Vašoj kompaniji. Na osnovu rezultata istraživanja saznaćete mnogo novih detalja o njihovom dizajnu, pouzdanosti, načinu funkcionisanja, rukovanja…
- Jedan od najboljih i najkorisnijih izvora informacija jesu i klijenti konkurenata. Oni mogu preneti svoje utiske koje su stekli korišćenjem njihovih proizvoda i usluga, kao i definisati stepen zadovoljstva iz ugla potrošača. Pojedini će biti voljni da dostave informacije o cenama ili konkretne ponude koje su dobili od drugih ponuđača, kako bi za sebe izdejstvovali što bolje uslove prilikom nove kupovine.
- O radu konkurenata naučićete mnogo ako pratite njihove oglase za posao, zatim, prilikom intervjua za posao kandidata koji trenutno rade ili su nekada radili za njih.
- Deo potrage za neophodnim informacijama se poverava i specijalizovanim marketinškim i drugim agencijama. Sa njima možete definisati strategiju, a agencija će moći da obavi istraživanja umesto vas.
Od svih prikupljenih informacija, posle njihove detaljne analize, treba da se sprovedu konkretne aktivnosti, koje će doprineti većem uspehu kompanije u plasiranju proizvoda i usluga.
Ukoliko se informacije ne iskoriste adekvatno, one predstavljaju čist gubitak vremena i finansija potrošenih za njihovo obezbeđivanje.